Det är mellankrigstiden, första världskriget är slut och massakern på vårt folk är ett faktum. Vårt folk i Turkiet är reducerat till ett obetydligt antal. De flesta som klara sig undan massakern har rymt landet. Många väljer Irak som sitt nya hem. Ett land under brittiskt styre, ett styre som är vår allierad, ett styre som kunde få slut på vårt lidande. Trodde vi.

Boken ”En assyrisk tragedi” vittnar om hur vårt folks situation var i Irak under brittisk styre och hur den förändrades efter bildandet av den arabiska staten Irak. Om vår kamp för en självständighet och vår självbevarelse. Anledningen till varför jag väljer ordet ”vittna” är för att boken just vittnar med hjälp av otroliga dokument, vittnesmål och brev från högt uppsatta engelsmän så väl som missionärer. Boken citerar avsnitt från diskussioner och debatter i FN som berörde vårt folk. Allt detta vittnar för hur massakern fortsatte i Irak och om hur mycket vi led. Den vittnar om omvärldens och speciellt Storbritanniens svek mot oss. Författaren väljer att vara anonym vilket inte är helt oförståeligt med tanke på vad som står skrivet.

När läsaren väl kommer över känslan av att dessa skriverier är för bra för att vara sanna så blir läsningen av boken en upplevelse som du sent kommer att glömma, en läsning som kommer att sätta djupa spår i din identitet som assyrier. Du ser framför dig hur vår framtid som ett folk raseras, du gråter över de förlorade liven för att världen inte ville tro allvaret i vår situation. Ditt hjärta slits i stycken för att du inte kan undgå parallellen mellan det som hände då och det som händer nu i Irak. Allt detta och än har du inte kommit till delen i boken som beskriver det som hände i Simele, massakern som gav upphov till martyrernas dag, den dagen som än idag sörjs av miljontals assyrier runt om i världen. En händelse som beskriver hur grym en människa uppväxt med hat kan bli. Kommer historien att upprepa sig, kommer vi att lida ännu ett Simele?

Boken är ett måste för varje hängiven assyrier och människorättskämpe. Boken är liten, inte många sidor vilket gör att varje sida är viktig och intressant. Läsningen är inte alls svårt, det är endast några välinvesterade timmars läsning. Boken finns att köpa på Assyriska riksförbundet, eller genom er lokalförening. Boken är så bra att jag, mer än gärna, skickar mitt exemplar till någon som vill läsa den.

Köp boken

Boken En assyrisk tragedi kostar 50 kr och finns att köpa på Assyriska Riksförbundets kansli på Hantverksvägen 2 i Assyriska kulturhuset i Södertälje. Du kan också mejla din beställning till kansliet@hujada.com. Vänligen skriv ned alla dina personuppgifter och notera att fraktkostnad tillkommer.