Plötsligt har jag den i handen, boken som jag förväntar mig en hel del av. Gabriel Aframs ”Inkräktarna” kommer inte att gillas av alla, speciellt inte av personer som figurerar i boken. Och jag frågar mig själv; när har en assyrisk författare någonsin lyckats så bra med en bok?

Inkräktarna är en blandning av en politisk biografi och en historisk skildring av assyriernas första tid i Sverige. Men den kan också betraktas som ett senkommet försvarstal från en man som kom att finna sig på de anklagades bänk mot slutet av sin politiska karriär i den assyriska rörelsen. Helheten blir en oemotståndlig läsning och en formidabel informationsskälla för den som vill förstå det som varit och hur det har format det vi har idag.

För en person som mig, engagerad i den assyriska frågan sedan många år, blev det en smått omtumlande läsning och de fler än 300 sidorna i boken tog slut lite för fort. Jag kan inte minnas när jag någonsin har läst något så spännande, av en assyrisk författare och om assyriska händelser.

Det som gör Inkräktarna så intressant är att författaren inte har behövt ta hänsyn till någon person eller grupp. Tillbakadragen sedan länge från den politiska scenen och umgänget i assyriska kretsar möter läsaren en orädd författare som klär av individer och grupper så att vi ska kunna se deras nakenhet genom hans ögon. De skäggiga kyrkomännen står först på Gabriel Aframs åtalsbänk, tätt följda av makthungriga klanledare, oärliga, organisationsledare och misstänksamma svenska myndigheter med Säpo i spetsen. En och annan kommer att höja på ögonbrynen och en del som ännu hänger runt hörnen kommer att se sig om efter fikonblad.

Gabriel Afram kände alltid en mindervärdighet i cirklarna han kom att röra sig bland. Han växte upp utblottad, utan far och utan en stor släkt att använda som social hävstång. Likväl lyckades han vinna respekt och beundran och han var nära att uppnå det ingen assyrisk ledare har lyckats med de senaste hundra åren; att ena folket och få det att gå framåt. Utmaningen blev dock till slut övermäktig och den sociopolitiska röran drog hänsynslöst ner mannen som hade gett allt för att komma upp.

Berättelsen om Gabriel Aframs tidsresa som frontfigur under den tidiga assyriska perioden i Sverige är en guldgruva för var och en som satt foten i en assyrisk förening. Det är berättelsen om de exotiska assyrierna som inkräktare i det oskuldsfulla Sverige och om den faderslöse inkräktaren Gabriel Afram som trodde att han var någon.

Afram Yakoub

**Boken kommer att lanseras söndagen den 25 mars i St: Jakobkatedralen i Södertälje med start 17:00.